Veelgestelde vragen

Op deze pagina kunt u een antwoord vinden op de vragen die onze klanten in de loop der jaren het meest gesteld hebben. Dit zijn bijvoorbeeld antwoorden op vragen over de verzendkosten, levering en retournering.

Staat het antwoord op uw vraag niet in het overzicht? Neem dan alstublieft contact op met de klantenservice van het Amsterdams MuntKantoor. Onze medewerkers staan op werkdagen van 09:00 tot 17:30 uur klaar om al uw vragen te beantwoorden. U kunt de klantenservice onder andere telefonisch, per e-mail en via Facebook Messenger bereiken. Raadpleeg de contactpagina voor alle contactgegevens.

Door onze jarenlange ervaring met het verzenden van munten, hebben wij een speciale verpakking ontwikkeld voor het verzenden van de waardevolle munten. Met deze verpakking komt de zending altijd in perfecte staat aan bij de klant. Vanzelfsprekend maken wij veel kosten voor deze wijze van verzenden. Hiernaast maken wij portokosten en kosten voor het verzekeren van de zending. Deze kosten worden slechts ten dele aan u doorberekend. Per zending betaalt u € 2,95 als bijdrage in deze verzend-, verpakkings- en verzekeringskosten. Door deze bijdrage bent u verzekerd van een veilig ontvangst van uw munten.
Per levering vragen wij een bijdrage in de verzend- en verzekeringskosten van € 2,95. Wij bieden u wel de mogelijkheid om deze kosten te besparen, door ons ook kosten te laten besparen. Als u ons machtigt de betaling van de zendingen van uw bankrekening te laten incasseren, dan nemen wij de hele bijdrage in de verzend-, verpakkings- en verzekeringskosten voor onze rekening. Zo helpen wij elkaar: u bespaart deze kosten en wij besparen veel administratieve kosten.
U kunt op meerdere manieren een automatische incasso afgeven. Heeft u zich reeds geregistreerd voor de beveiligde online omgeving MijnAMK? Dan hoeft u alleen in te loggen, uw IBAN in te vullen en op de knop 'Incasso afgeven' te drukken. U kunt ook een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of een brief sturen naar Amsterdams MuntKantoor, Postbus 20685, 1001 NR, Amsterdam. Telefonisch een automatische incasso afgeven is niet mogelijk omdat wij een schriftelijk bewijs nodig hebben.
In onze beveiligde en afgeschermde online omgeving, MijnAMK, kunt u onder andere uw persoonlijke gegevens wijzigen, uw bestellingen inzien en een automatische incasso afgeven of intrekken. Indien u nog geen MijnAMK account heeft, kunt u zich registreren op deze pagina door uw e-mailadres in te vullen en op 'Verzenden' te klikken. Vervolgens krijgt u een e-mail van ons met daarin enkele simpele instructies.
Dank voor uw vraag over het vooruitbetalingsverzoek dat u van ons heeft ontvangen. Wij vragen voor alle nieuwe klanten in eerste instantie een vooruitbetaling voor de allereerste bestelling. Dit is niet alleen om u een bevestiging van uw bestelling te geven, maar ook omdat wij hebben vastgesteld dat er helaas ook bestellingen geplaatst worden onder valse voorwendselen op andermans adres.

Echter, u hoeft niet vooruit te betalen. Indien u ons machtigt het bedrag van uw bankrekening af te schrijven, zullen wij dat na de vrijblijvende zichttermijn van 21 dagen doen. Op deze wijze bespaart u gelijk ook de bijdrage in de verzend- en verzekeringskosten van € 2,95. Zoals u ziet, is het eenvoudig zaken doen met het Amsterdams MuntKantoor.
Wij doen ons best om uw bestelling zo spoedig mogelijk te leveren. Indien het product dat u heeft besteld op voorraad is, bedraagt de levertijd gemiddeld 2 tot 5 werkdagen. Bij enkele producten geldt een afwijkende levertijd. Soms moet een munt of herdenkingsuitgifte namelijk nog geslagen worden. Als er een afwijkende levertijd geldt, zal dat van tevoren kenbaar zijn gemaakt.
Indien de levertijd van uw bestelling is overschreden en u geen zending heeft ontvangen, verzoeken wij u vriendelijk om contact op te nemen met de klantenservice. Helaas kan het zijn dat wij de bestelde munt op dit moment niet (meer) op vooraad hebben. In dat geval hebben wij in ons nationale en internationale netwerk een zoekopdracht uitgezet voor deze munt. Helaas kunnen wij u niet garanderen, dat wij de munt binnenkort kunnen vinden. Uiteraard hebben wij er alle begrip voor als u niet langer op de munt wilt wachten. Echter kunnen wij op dit moment weinig anders doen, dan u vragen nog even uw geduld te bewaren, waarvoor onze hartelijke dank. Indien u de bestelling wilt annuleren, kunt u dat doorgeven aan de klantenservice.
Tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven, ontvangt u uw zendingen 21 dagen geheel vrijblijvend op zicht. Alleen als u 100% tevreden bent, behoudt u de zending. Dat is één van de zekerheden die u heeft bij het Amsterdams MuntKantoor.
Indien u niet 100% tevreden bent met uw levering, kunt u deze natuurlijk retourneren. Daar doen wij niet moeilijk over. Als u deze vier stappen volgt, dan kan uw retourzending snel en op correcte wijze afgehandeld worden.

1. Neem binnen 21 dagen contact op met de klantenservice en vermeld welke producten u wilt retourneren. U kunt per telefoon, e-mail of post laten weten dat u de producten wenst te sturen. Daarbij kunt u gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar dat is niet verplicht.
2. Vervolgens heeft u 14 dagen de tijd om uw bestelling te retourneren. Plaats de producten die u wilt retourneren in de originele verpakking, indien mogelijk. Zorg ervoor dat u de bijgeleverde factuur, waarop uw gegevens staan, ook terug in de verpakking doet.
3. Schrijf ons postadres op de verpakking, geef uw retourzending af bij het postkantoor en bewaar het verzendbewijs goed. De retourzending is voor uw eigen rekening.
4. Na ontvangst van uw retourzending worden de producten die u heeft geretourneerd binnen 2 weken verrekend. Als u de overeenkomst herroept, betalen wij het aankoopbedrag (inclusief standaard verzend- en verzekeringskosten, mits de gehele bestelling wordt geretourneerd) zo snel mogelijk en binnen 14 dagen terug.
Indien u een product heeft geretourneerd en daarna een betalingsherinnering heeft ontvangen, verzoeken wij u vriendelijk om contact op te nemen met de klantenservice. Wij zoeken graag voor u uit hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het kan namelijk zo zijn dat uw retourzending nog onderweg is. In dat geval verzoeken wij u om ons een kopie van uw verzendbewijs toe te sturen, zodat wij een navraag kunnen starten. Wij hopen dat wij de retourzending snel kunnen vinden en dat het probleem daarmee uit de wereld geholpen is.
U kunt op verschillende manieren een adreswijziging doorgeven. Indien u een MijnAMK account heeft, kunt inloggen op MijnAMK en zelf eenvoudig uw adres wijzigen. U heeft tevens de mogelijkheid om de datum van deze adreswijziging te selecteren. In plaats van uw wijziging door te geven via MijnAMK, kunt u deze ook telefonisch, per post of per e-mail doorgeven. Op deze pagina vindt al onze contactgegevens.
Indien u zich heeft ingetekend op een collectie, ontvangt u ongeveer eens per maand een zending van ons. Echter kunt u natuurlijk zelf bepalen hoe vaak u de munten of herdenkingsuitgiften wilt ontvangen. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om één levering per acht weken te ontvangen. Neem daarvoor contact op met de klantenservice en een van onze medewerkers helpt u graag verder.
Als u uw collectie voor een bepaalde tijd wilt pauzeren, dan is dat natuurlijk mogelijk. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als u voor een langere periode op reis gaat en weet wanneer u de levering weer wilt hervatten. Of wanneer u financieel even krap zit. Als u contact opneemt met onze klantenservice, dan helpt een van onze medewerkers u graag verder.
Als u geen leveringen meer wenst te ontvangen, dient u contact op te nemen met onze klantenservice en aan te geven dat u niets meer wenst te ontvangen. Naar aanleiding van uw verzoek kunnen wij alle zendingen aan u stopzetten. Ook zullen wij u geen aanbiedingen meer zenden. Wij vinden het zeer spijtig dat het zover gekomen is. Blijkbaar hebben wij fouten gemaakt, waarvoor wij u graag onze excuses aanbieden. Ook spreken wij de hoop uit dat wij dit in de toekomst misschien kunnen goedmaken.
Indien u bent ingetekend op onze nieuwsbrief en deze niet meer wenst te ontvangen, kunt u zichzelf op verschillende manieren afmelden. Als u op deze link klikt, dan komt u op de pagina terecht waar u zich kunt afmelden van de nieuwsbrief. U kunt ook contact opnemen met de klantenservice en aangeven dat u de nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen. Dat kan bijvoorbeeld per telefoon, e-mail of post. Tot slot kunt u de laatste nieuwsbrief openen die u heeft ontvangen en helemaal naar beneden scrollen totdat u de tekst 'Ook is er de mogelijkheid om u uit te schrijven via deze link' ziet. Klik daarop om naar de pagina te gaan waar u zich kunt afmelden.
Natuurlijk willen wij onze klanten altijd de beste service en kwaliteit bieden. Helaas hebben wij door schade en schande echter moeten vaststellen, dat het versturen van onze zendingen naar het buitenland regelmatig tot problemen heeft geleid. Vandaar dat wij besloten hebben de munten alleen binnen Nederland te versturen. Ook om administratieve redenen blijkt dit de beste oplossing. Indien u een verzendadres in Nederland heeft waar u uw bestellingen op kunt halen, willen wij u vanzelfsprekend wel graag tot onze tevreden klanten rekenen.

De vraag hoe de waarde van munten zich ontwikkelt, is moeilijk te beantwoorden. Maar om u een inzicht te geven in mogelijke waardeontwikkeling van munten, kunnen wij u enkele punten aangeven die hierbij van belang zijn:

1. In de eerste plaats is het altijd van belang welke kwaliteit de munt heeft. De standaard hierbij is dat hoe hoger de kwaliteit, hoe hoger de prijs. Wij raadden u dan ook altijd aan om de munten niet te poetsen. Dat veroorzaakt namelijk alleen maar krasjes. Ze glimmen dan misschien wel mooier, maar het kwaad is al geschied!
2. Ook heel belangrijk is de oplage. Hoe lager de oplage hoe meer kans er is op een prijsontwikkeling. Zelfs als er van een munt een hogere kwaliteit is, maar de lagere kwaliteit heeft een veel lagere oplage, kan de prijs toch hoger zijn van de mindere kwaliteit. Dit is echter niet heel vaak het geval.
3. Een belangrijke reden voor prijsontwikkelingen van munten is de vraag op de markt. Het werkt net als op een veiling. Als meerdere mensen heel graag iets willen hebben, gaan ze tegen elkaar opbieden en gaat de prijs dus omhoog. Vooral munten waarvoor een grote markt is, bijvoorbeeld een interessante munt voor de hele wereld, zal dus meer mee gehandeld worden. De prijsontwikkeling is dan dus ook altijd afhankelijk van de vraag op de markt.
4. Natuurlijk is de intrinsieke waarde van een munt ook van belang. De metaalwaarde van een munt fluctueert natuurlijk mee met de waarde van het metaal op de markt. Soms stijgt deze naar grote hoogte. Vaak worden tijdens deze perioden dan veel munten gesmolten, wat voor de munten die niet gesmolten worden, weer een prijsuitwerking kan hebben. Immers: de oplage wordt lager van de munten, zodat daardoor weer een prijsontwikkeling zou kunnen plaatsvinden.
5. De nominale waarde van munten is natuurlijk ook altijd een ondergrens. Deze waarde krijgt u altijd nog voor de munt. Zo kunnen de € 5,- munten in Nederland altijd nog gebruikt worden om voor 5 euro iets te kopen.
6. Hoe mooi een munt gevonden wordt is natuurlijk ook van belang. Een munt die populair bij meer mensen is, kent dus een grotere vraag. Automatisch is de kans op dat de prijs voor die munt zal stijgen dus hoger dan die van een lelijke munt.
7. Er zijn nog veel punten die we hier zouden kunnen noemen, zoals het land van uitgifte, de verpakking, de speciale techniek van slaan, unieke toevoegingen zoals deelvergulding, kleur details op een munt etc., etc. Maar dan wordt de lijst zo lang, dat we dat hier achterwege laten.

Zoals u kunt lezen zijn er dus verschillende factoren die bepalen wat de prijsontwikkeling van een bepaalde munt zal zijn. Het is ook vaak een kwestie van een lange adem. Als de schilderijen van Rembrandt en Van Gogh al tijdens hun leven zo veel waard zouden zijn geweest als tegenwoordig, zouden ze niet zijn gestorven in relatieve armoede. Dat is voor ons echter niet van belang. Wij verkopen u de munten tegen een faire prijs. Natuurlijk verdienen wij daar iets aan, anders zouden wij ook niet kunnen bestaan.

 Snelle levering

Munten die direct leverbaar zijn, worden binnen 3 tot 5 werkdagen geleverd.

 21 dagen bedenktijd

U ontvangt al uw zendingen 21 dagen geheel vrijblijvend op zicht. U zit nergens aan vast en verplicht uzelf tot niets.

 Lage verzendkosten

Wij vragen een bijdrage van € 2,95 voor de verzend- en verzekeringskosten. Deze kosten vervallen bij een automatische incasso.

 Eenvoudig betalen

U kunt veilig achteraf betalen, bijvoorbeeld met een eenmalige of automatische incasso. Ook kunt u het bedrag zelf overmaken.